මේ සංගදිය වුණේ හන්තාන අඩවියේ උපාධියට කඹුරන කාලෙදියි ඕං.
කොටින්ම කිව්වොත් ශිෂ්යයා කාලෙදි.
ඒ කාලෙ සොකක්, ඩොකක් විතරක් නොවෙයි වළේ නාට්යයක් පෙන්නුවත් අපි එතැන ඇති. ඒ තරමටම ඇම්ම. ගාය.
සොක කිව්වෙ film society එකෙන් පෙන්නන වෘතාන්ත චිත්රපටියකට. Society කියන වචනෙ තමයි සොක වෙලා සොකෙන් පෙන්නන චිත්රපටිවලට සොක කිව්වෙ.
“අද සොක බලන්න යන්නෙ නැද්ද ?” කියල ඇහුවම ඕනෙ කෙනෙක් දන්නව කලාගාරෙ චිත්රපටයක් පෙන්නන බව. සොකට ගෙනාවෙ අපූර්ව විදෙස් චිත්රපට. අවුරුද්දටම ෆිල්ම් බලන්න කොටු කපන කාඩ් කෑල්ලක් ඒ කාලෙ හැටියට රුපියල් දහයකටද කොහෙද තමයි විකුණුවෙ.
ඩොක කිව්වෙ Documentary නැත්නම් වාර්තා චිත්රපටි වලට. ඩොක පෙන්නුවෙ නොමිලෙ. ගොඩක් කපල්ස් හවසට කම්මැලි හිතුණම ඩොකට ගියා.
වළ ගැන කියන්න ගෙහුං සොක, ඩොක ගැනනෙ කිව්වෙ.
අවුරුද්දකට වතාවක් වළ සතිය එනවනෙ. වළේ නාට්ය බලන්න නං අහල පහල ගං වලිනුත් පවුල් පිටිං එනව. ඒ මුදලට කොහෙන්වත් නාට්යයක් බලන්න බැරි නිසාම නොවෙයි. වළේ නාට්යයක් බලන එක අපූරු අත්දැකීමක් නිසා.
එක අතකින් එළිමහන් රංග පීඨයක, පිණි බාමින් නළු නිළියන් හා බොහොම සමීපව නාට්යයක් නරඹන එක වෙනස්ම අත්දැකීමක්.
අනෙක් අතට වළට ගේන්නෙ ඒ ඒ වසරෙ හොඳම වේදිකා නාට්ය තමයි. හූවක් නැතිව පේරාදෙනි වළේ නාට්යයක් පෙන්න ගන්න ලැබෙනව කියන්නෙ විශාල ජයග්රහණයක් විදිහටයි බොහොමයක් නාට්යකාරයො සළකන්නෙ.
සරච්චන්ද්ර වළ කියලත් හඳුන්වන පේරාදෙනි සරසවියෙ එළිමහන් රංග පීඨය පිහිටල තියෙන්නෙ ගලහ පාරෙ හිල්ඩා ඔබේසේකර නේවාසිකාගාරය ආසන්නයේමයි.
හිල්ඩ එකේ බැල්කනියට නැග්ගම පහළින් තියෙන වළ පේනව. රඟපානවත් පේනව. ඒත් සමහර වෙලාවට දෙබස් පැහැදිලිව ඇහෙන්නෙ නෑ.
මේ කියන දවසෙ පෙන්නන්න නියමිත වෙලා තිබුණෙ නාට්යකලාව පිළිබඳ පශ්චාත් උපාධිය දැරූ ලංකාවේ හිටිය එකම ආචාර්යවරයා වූ දිවංගත සාලමන් ෆොන්සේකාගේ “අහිමි ජීවිත” නාට්යය.
කවුරුත් නාට්යය ගැන ලොකුවට බලාපොරොත්තු තියාගෙන උන්නෙ සාලමන් ෆොන්සේකා කියන්නෙ පිටරට ගිහිං නාට්යකලාව හදාරල ආව කෙනෙක් නිසයි.
ඔන්න නාට්ය දර්ශනය පටංගත්ත කියමුකෝ.
වළ පිරෙන්න සෙනග. ඉඩ නැතිවද, ගජේට සෙට් වෙන්නද මංදා සෑහෙන පිරිසක් වළෙන් එළියෙත් උන්නා.
නාට්ය නිවීහැනහිල්ලෙ වේදිකාගත වෙනවා.
වැඩි සද්දබද්ද තියෙන, දැඟලිල්ල තියෙන නාට්යයක් නොවුණ හංදා එච්චර ගෝ එකක් තිබුණෙ නෑ.
මෙන්න එකපාරටම උඩහින් මෙහෙම සද්දයක් ආව.
“තව ටිකාක් හයියෙන් කිව්ව නාං........” කියල.
දෙබස් එතරම් සද්දෙට ඇහෙන්නෙ නැති නිසාද කොහෙද මීයකට පිම්බ වගේ සද්ද බද්ද නැතිව උන්න ප්රේක්ෂකාගාරය මදක් සලිත වුණා. කසුකුසුවක් මතු වුණා.
සුපුරුදු විදිහට තැනින් තැන “ෂූ.....” සද්දයක් ආවම හැමෝම නිහඬ වුණා.
ටිකකින් ආහෙම උඩහින් හයියෙන් සද්දෙ ආවා. ඒ හඬ නාට්යයේ දෙබස් අබිබවා පැතිරුණා.
“ ඇහෙන්නෙ නැතෝ...තව ටිකාක් හයියෙන් කිව්ව නාං........”
ඒ එක්කම ප්රේක්ෂකාගාරයෙන් “ඒයි මෝඩයා.....” කියල එකෙක් කැගැහුවෙ උඩහින් සද්දෙ දාන එකාට.
ඒ එක්කම වළේ තැනින් තැන “කටවහපන් මෝඩයා...”, “ ඒයි මෝඩයා” වගේ දෙබස් සද්දෙට මතු වුණා.
ඒ එක්කම හැමෝම මොනාහරි කතා කරන්න පටන් ගත්ත නිසා විශාල ඝෝෂාවක් පැතිරුණා.
මේ ඝෝෂාව නවතන්න “ෂූ....” සද්දෙට පුළුවන් වුණේ නැහැ.
ඒ එක්කම "හූ......." සද්දෙකුත් ආව.
ආයෙ කියන්න දෙයක් ඇතැයි. කැම්පස් එකේ හූවක් ආවොත් ආයෙ ලේසියෙන් නවත්තන්න කියලයැ.
අර බණ්ඩාරනායක අගමැතිටත් හූ කිව්ව එකේ.
හැබැයි බණ්ඩාරනායක නං කිව්වලු “ලොකු නරිය ආවම පොඩි නරි හූ කියන එක පුදුම වෙන්න දෙයක් නොවෙයි” කියල. එතකොට හූව කොහෙන් ගියාද නැති වුණාලු.
ඒත් සාලමන් ෆොන්සේකාට ඒ ඉවසිල්ල තිබුණෙ නෑ.
නළු නිළියො වේදිකාව පිටුපස ඉද්දි වේදිකාවට තනිවම ආව ආචාර්යතුමා කෝපයෙන් කෑ ගැහුවා.
“ මොකාද හූ කියන්නෙ. නාට්ය බලන්න බැරි උන් පලයව්. විශ්වවිද්යාලෙ කිව්වම මං හිතුවෙ බුද්ධියක් තියෙන උං ඉන්න තැනක් කියල. දැං බලද්දි මුං සේරම නරි”
ඔය වචනම නොවුණත් ඔය වගේ සද්දයක් දැම්ම.
ආයෙ මොන ජගතට කියන්නද...
මුළු වළම විතරක් නොවෙයි වළෙන් පිටතත්, හිල්ඩා ශාලාවෙත් එකම හූවකින් ගිගුම් දෙන්න පටංගත්තා.
ඊට පස්සෙ සක්කරය ආවත් හූව නවත්තනව බොරු.
නාට්ය නවත්තල අකුලං යනකල්ම හූව නැවතුණේ නෑ.
ඔන්න “අහමි ජීවිත” නාට්ය දර්ශනය අහිමි කොරගත්ත හැටි.
සේරම අවසන් වෙලා සාමකාමී වුණාමයි දැනගත්තෙ.
මුලින්ම කෑ ගහල තියෙන්නෙ හිල්ඩා ශාලාවෙ බැල්කනියට වෙලා නොමිලේ නාට්ය බලපු එකෙක්. මිනිහට උඩට ඇහෙන්නෙ නැති නිසයි “තව ටිකාක් හයියෙන් කිව්ව නාං........” තියල සද්දෙ දාල තියෙන්නෙ.
ඒකටයි මෝඩයා කියල ප්රතිචාර දක්වල තියෙන්නෙ.
සාලමන් ෆොන්සේකා හිතල තියෙන්නෙ නාට්ය හොඳ නැති නිසා එතුමාට මෝඩය කිව්ව කියලයි.
ඒකයි තරහ ගිහිං වේදිකාවට ඇවිත් බනින්න පටංගෙන තියෙන්නෙ.
අන්තිමේට වුණේ සල්ලි වලට ටිකට් අරං නාට්යය බලන්න ආව අයට නාට්යය අහිමි වීමයි.
ඒකනෙ කියන්නෙ හූවක් නැතිව පේරාදෙනි වළේ නාට්යයක් පෙන්න ගන්න ලැබෙනව කියන්නෙ විශාල ජයග්රහණයක් කියල.
කෙටිකතා එක්ක කවි කියවන්න. මෙතැනට යන්න