Powered By Blogger

Monday, 24 May 2021

ආදම්ගේ පාලම තරණය

 

නාවික හමුදා ජීවිතයේ රසමුසු අත්දැකීම් අඩංගු  

නොකීකතා පෙළක්.


                                                                        උතුරේ දූපත් 

වැල්වෙටිතුරේ ප්‍රහාරය අවසානයේ ඉතා සාමකාමී හා තැන්පත් ලෙසින් දියඹට ඇදුණු “රක්ෂක” යාත්‍රාව තොන්ඩමනාර්, මයිලඩි, කන්කසන්තුරේ, කීරිමලේ, දඹකොළපටුන, කෝවලම් පසු කොට එළුවෙයිතිව්, අනලෙයිතිව්, නයිනතිව්, පුන්කුඩතිව් හා ඩෙල්ෆ්ට් දූපත් අතරින් තලෙයිමන්නාරම බලා පිටත් වුණා.

ඉන්දියාව හා ලංකාව අතර ගොඩබිමේ දුරස්ථභාවය කෙමෙන් අඩු වීමත් සමඟ ඉන්දීය මුහුදු සීමාව ළං වෙන්නට වුණා. ඒ සමඟ මත්ෂ්‍ය කර්මාන්තයේ නිරත ධීවරයින් දියඹේ තැන තැන සුලභ වෙන්නට පටන් ගත්තා. ලංකාවේ ධීවරයින්ට මුහුදු යෑම තහනම් වුවත්, නොදැනුම්වත්කමින් හෝ හොඳ මාළු අයිනක් අල්ල ගන්නට හිතාමතා සිය දේශ සීමා පසු කොට ශ්‍රී ලංකා මුහුදු තීරයට ඇතුළු වන ඉන්දීය ධීවරයින් පළවා හරින්නට නාවික හමුදාව කටයුතු කළා.

තමන්ට නාවික හමුදාවෙන් අනතුරක් නැති බව දැන සිටි ඉන්දීය ධීවරයින් කළේ නාවික යාත්‍රාවක් ඇස නොගැටේ නම් සිය කාර්යයේ රිසි සේ නියැලීමයි. යම් හෙයකින් නාවික යාත්‍රාවක් ළඟා වුවහොත් ඔවුන් කළේ තමන් ඇල්ලූ ඉස්සන්, දැල්ලන් හා වෙනත් මාළු පරිත්‍යාග කිරීමයි. “ෂාමී..ෂාමී..” කියමින් මාළු කූඩා ඔසවාගෙන සිටින ඔවුන් ගෙන් සමහරු මාළු ලබා ගත්තේ කප්පම් වශයෙන් නොවේ. ඊට සරිලන ආහාර ද්‍රව්‍ය හිලව්වට ලබා දෙමිනුයි. අපත් සමහර විටෙක එසේ මාළු ලබා ගත්තේ දින ගණනාවක් මුහුදේ ගතකිරීමේදී ඔවුනට අවශ්‍ය වන කිරිපිටි, සීනි හා වෙනත් ආහාර ලබා දෙමිනුයි. නමුත් මේ මාළු බෝට්ටු සුපරික්ෂා කිරීමට නැවියන් පියවර ගත්තේ මාළු අල්ලන මුවාවෙන් හොරබඩු හෝ ත්‍රස්තවාදීන්ට අවශ්‍ය ආයුධ ප්‍රවාහනයට ඉඩ තිබුණු නිසයි.

වාර කිහිපයක් මුහුදේ යාත්‍රා කරමින් ලද අත්දැකීම් මත සුක්කානම මගේ අතට හුරු වුණ පසු  අණ දෙන නිලධාරිවරයා මට තනිවම යාත්‍රාව පදවා ගෙන යාමට අවසර දී තිබුණා. එසේම නාවික මුහුදු සිතියම පරිශීලනය කරමින් යාත්‍රාව දියඹේ දියත් කිරීම මගේ දෛනික රාජකාරියේ කොටසක් වුණා. වඩාත් අවදානම් වූයේ විටෙක විසිරී තිබෙන ඉන්දියන් බෝට්ටු වල නොගැටී යාත්‍රාව පැද යාමයි.

නාවික සිතියම කියැවීම හා තේරුම් ගැනීම වෙනම කලාවක්. මුහුදු ගමන් මාර්ගය සිතියමේ සලකුණු කරමින් බාධක, ගල්පර මග හරිමින්, වෙරළේ සිට දුර පවත්වා ගනිමින්, මුහුදේ ගැඹුර නිරන්තරයෙන් සිතියම මගින් අධ්‍යයනය කරමින් ගිය ගමන එක්තරා ආකාරයක අභ්‍යාසයක් ලෙස හැඳින්වූවත් වරදක් නැහැ. මුහුදේ ගැඹුර සටහන් වී තිබුණේ ෆැදම්ස් (Fathoms)  වලින්. මුහුදේ ගැඹුර මනින්නේ ශබ්ද තරංග පතුළට යවමිනුයි. එය නම් කෙරෙන්නේ soundings ලෙසයි. Fathoms යන වදන බිහි වී ඇත්තේ ඈත අතීතයේ මිම්මක් මැනීමේ එක්තරා ක්‍රමවේදයකට අනුවයි. එනම් වැඩිහිටි පුද්ගලයෙකු දෑත් දෙපසට දිගු කළ විට ඔහුගේ මැද ඇඟිලි තුඩු දෙක අතර දිග ලෙසිනුයි. වර්තමානයේ මුහුදේ ගැඹුර මැනීම සඳහා echo sounder භාවිතා කෙරෙනවා. එහි අගය එන්නේ මීටර වලින්. ඒ අනුව තවදුරටත් ෆැදම්ස් අවශ්‍ය වන්නේ නැහැ.

 
 
නාවික සිතියමක ලංකාවේ උතුර

එක්තරා දවසක අලුයම් කාලයේ මා පදවා ගෙන ආ “රක්ෂක” වේග කාලතුවක්කු යාත්‍රාව (Fast Gun Boat- FGB) තලෙයිමන්නාරම ජැටියට ළඟා වෙමින් තිබුණා. ඒ වන විට පහළ bunk එකට වී විවේක ගන්මින් සිටි අණ දෙන නිලධාරී ලුතිනන් කොමාන්ඩර් ලක්ෂ්මන් ඉලංගකෝන්ට මා නැවියෙකු අතේ පණිවිඩයක් යැව්වේ පාලක මැදිරියට එන ලෙසයි. ඊට හේතුව නැවක් හෝ යාත්‍රාවක් ජැටියේ රඳවනවා (along side ගන්නවා) යන්න විශේෂ හුරුවකින් කළ යුතු කටයුත්තක් වූ නිසයි. කිසියම් ප්‍රමාද දෝෂයක් සිදු වුවහොත්  ජැටියේ ගැටී අනතුරක් වීමේ ඉඩකඩ වැඩි නිසා අණ දෙන නිලධාරීන් තමන්ම යාත්‍රාව ජැටියේ රැඳවීමට වගබලා ගත්තා.

මේ උදෑසන මට අණ දෙන නිලධාරීවරයාගෙන් පෙරලා පණිවිඩය ලැබුණේ තනිවම නැව ජැටියේ රඳවන ලෙසිනුයි. කිසියම් තිගැස්මක් ඇති වුවත් උදව්වට සිටි සුළු නිලධාරීට හා අනෙක් නැවියන්ට ඒ බව දැනෙන්නට ඉඩ නොතබා මා ඒ ක්‍රියාන්විතයට සූදානම් වුණා. ඇත්තෙන්ම එය මට ඒ මොහොතේ ක්‍රියාන්විතයක්.

“තම්මැන්නා...තම්මැන්නා...රක්ෂක කෝලිං ඕවර්...”

“රක්ෂක...රක්ෂක..තම්මැන්නා කෝලිං ඕවර්..”

“මේ රක්ෂක..අපට along side ඒම සඳහා ජැටිය සූදානම් කරන්න...ඕවර්...”

“ මේ තම්මැන්නා..රොජර්..ඕවර්...”

ශ්‍රී.ලං.නා.නෞ. තම්මැන්නා ලෙස නම් කළේ තලෙයිමන්නාරමේ පිහිටි නාවික කඳවුරයි. නැව් සේම ගොඩබිම වූ කඳවුරු පවා නාවික හමුදාව හැඳින්වූයේ ශ්‍රී ලංකා නාවික නෞකා (ශ්‍රී.ලං.නා.නෞ.) ලෙසිනුයි. ඉංග්‍රීසියෙන් Sri Lanka Navy Ship (SLNS) ලෙස හැඳින්වූවා.

අප ජැටියට ළඟා වන විට බොලාඩ් අසල නැවියන් සූදානම්ව රැඳී සිටියේ අපව සුරක්ෂිතව පිළිගන්නටයි. යාත්‍රාවේ port side එකේ ෆෙන්ඩර්ස් (fenders) පහතට හෙළනු ලැබුවා. යාත්‍රාව වටයක් කරකවා එහි දකුණු බඳ ( නාවික වදනින් port side එක) ජැටියට සමාන්තර වන සේ එන්ජිමේ වේගය පාලනය කරමින් මා සුක්කානම රඩරය (rudder) හසුරුවන්නට උපදෙස් දුන්නා. සුළඟේ වේගය ගැනත් සැළකිලිමත් වීම වැදගත් වුණේ එන්ජිම නියුට්‍රල් කළ විට දිය වැල ගලන දිශාවට යාත්‍රාව හෙමින් ඇදී යන (drift) නිසයි.

යාත්‍රාවේ බඳ ජැටියට හේත්තු වීමත් සමඟ සුළු තිගැස්මක් ඇති වුණා. ඒ සමඟ නැවියන් දිගු කඹ බොලාඩ් වල රඳවනු ලැබුවා. යාත්‍රාව සෙකුවර් (secure) කරන විට අණ දෙන නිලධාරීවරයා පාලක මැදිරියට ආවා.

Bravo Zulu (BZ).* I knew that you can do it”

කොහොමත් කඳවුරකට හෝ මව් නෞකාවකට ළගා වන විට අප කවුරුත් සම්පූර්ණ නිල ඇඳුමින් සැරසී සිටිය යුතු වුණා. මුහුදේදී හැමෝම ඇන්දේ නිල් යුනිෆෝර්ම් එකයි. සුපුරුදු ආචාර සමාචාර දක්වා අපි තම්මැන්නා කඳවුරට ඇතුළු වුණා. එය නිලධාරීන්ට සැහැල්ලු වන්නට අවස්ථාවක්. කඳවුරට ගෙන ආ ආහාර, ඉන්ධන ඇතුළු වෙනත් දුව්‍ය ගොඩබෑමෙන් අනතුරුව නැවියන්ද මොහොතකට රාජකාරි වලින් නිදහස් වුණා.

අප ආපසු මුහුදු ආරක්ෂණ කටයුතු වලට යාමට නියමිතව තිබුණේ සන්ධ්‍යා භාගයේදීයි. ඒ අතර විරාමයේදී ආදම් පාලම දකින්නට යන්නට අවස්ථාව ලැබුණා. ඩිංගි බෝට්ටු දෙකක නැගී අප කිහිප දෙනෙකු ඒ වෙත රැගෙන ගියේ කඳවුරේ අණ දෙන නිලධාරීවරයාගේ උපදෙස් මත තඳවුරේ නැවියන් විසිනුයි.

රාමේශ්වරම් දූපතේ (මේ දූපත පම්බන් දූපත ලෙසද හැඳින්වෙනවා.) ධනුෂ්කොඩි සිට මන්නාරම දූපතේ තලෙයිමන්නාරම දක්වා ගමනාගමනය සඳහා ඉන්දියාව හා ලංකාව යා කරමින් තැනූ රාමා සේතු, රාමාගේ පාලම නැතහොත් ආදම්ගේ පාලම ලෙස හැඳින්වූ පාලමේ නටබුන් ගල්වැටි මතින් ඇවිද යන්නට මා ලද සුවිශේෂී අවස්ථාව මේ මොහොතේ සිහිපත් කළ යුතුමයි. එය කලාතුරකින් කෙනෙකුට ලැබෙන අවස්ථාවක්. මේ පාලම ක්‍රිස්තු වර්ෂ 1480 දී පමණ සුළිසුළඟකට හසුවී විනාශ වන තුරු මේ පාලම හරහා දෙරට අතර ගමනාගමනය සිදු වූ බවයි පැවසෙන්නේ. නටඹුන් ලෙස ඉතිරි වී ඇති පාලමේ පාදමට අයත් ගල් වැටි මත ඇවිද යද්දී සමහර තැන් වල ගැඹුර මීටරයකටත් වඩා අඩු බව අප අත්දැකීමෙන් පසක් කොට ගත්තා.

 
නොගැඹුරු මුහුදේ ආදම්ගේ පාලම ගල් වැටිය

                                            ආදම්ගේ පාලම

ශ්‍රී ලංකාව දූපතක් වුවත් ඒ වටා නාවික ගමනාගමනය සිදු කළ නොහැක්කේ අභාවයට ගිය මේ පාලමට අයත් වූ  ගල් වැටි හා ගල් පර නිසයි. මන්නාරමට උඩින් තිබෙන නැවක් කොළඹට ගෙන ඒමට නම් වයඹ- බටහිර මුහුදු තීරය අතහැර උතුරු-ඊසාන-නැගෙනහිර- ගිණිකොණ-දකුණු- නිරිතදිග හා බටහිර මුහුදු තීර ඔස්සේ  යාත්‍රා කිරීමට සිදුවන්නේ මේ හේතුවෙනුයි. මා “එඩිතර” නෞකාවේ සිටියදී උතුරු මුහුදේ සිට කොළඹ නැව් තටාකාංගණයට පැමිණීම සඳහා සහභාගි වූ වෙහෙසකාරී මුහුදු ගමන මට සිහිපත් වුණා.

(*Bravo Zulu යනු නාවික භාෂාවෙන් Well done)

 

Monday, 10 May 2021

ගන් බෝට් ජීවිතය

 

නාවික හමුදා ජීවිතයේ රසමුසු අත්දැකීම් අඩංගු  

නොකීකතා පෙළක්.
 

 
 
චීනයේ නිෂ්පාදිත විවිධ ප්‍රමාණයෙන් යුතු කාලතුවක්කු සවි කළ වේගවත් බෝට්ටු fleet එකක් එකල නාවික හමුදාව සතුව තිබුණා. ඒවා නම් කොට තිබුණේ "සූරයා", "වීරයා", "ජගතා", "රක්ෂක" වැනි නම් වලින්. මේ යාත්‍රා වල ඉදිරිපස මෙන්ම පසුපසත් තුවක්කු සවි කොට තිබුණා. 

 

මා අනුයුක්ත කළ "රක්ෂක" යාත්‍රාව උතුරු මුහුදේ සංචාරය සඳහා පිටත් වුණේ නැගෙනහිර මුහුදු තීරය ඔස්සේයි. කලින් මා අනුයුක්ත කොට තිබූ "එඩිතර" නෞකාව මෙන් නොව "රක්ෂක" යාත්‍රාව බරෙන් හා ප්‍රමාණයෙන් අඩු වූ නිසා රළු ගැඹුරු මුහුදේ දී ගමනාගමනය පෙර මෙන් පහසුවක් වූයේ නැහැ. නිදාගන්නට සිදු වූයේ පහළ bunk එකකයි. නිරන්තරයෙන් එහා මෙහා පැද්දෙද්දී ආහාර පවා ගන්නට සිදු වූයේ පිඟාන දෑතින් බදාගෙනයි. නැතිනම් නැව පැද්දෙන එක් නිමේශයකදී ආහාර පිඟාන මේසයෙන් බිමට ලිස්සා යනවා. වතුර ගබඩා කරන්නට තිබුණේ කුඩා ටැංකියක නිසා ඉතා අරපරෙස්සමින් වතුර පාවිච්චි කළ යුතු වුණා. උදෑසන ශරීරකෘත්‍යයෙන් පසු පිරිසිදු වන්නටත්, මුහුණ කට දොවා ගන්නටත් එක වතුර බාල්දියකට වඩා පාව්ච්චි කරන්නට ඉඩක් තිබුණේ නැහැ. නාවික රැවුල වවමින් සිටි නිසා ඒ සඳහා වතුර උවමනා වූයේ නැහැ.

 

රේඩාර් යන්ත්‍රයෙන් ගොඩබිමට ඇති දුර නිරීක්ෂණය කරමින්, මුහුදු සිතියම අනුව නාවික මුහුදු මාර්ගය නිශ්චය කරගනිමින්, සතුරු යාත්‍රා ගැනත් අවධානය යොමු කරමින් යාත්‍රාව දියඹේ පදවාගෙන යන අණ දෙන නිලධාරියාට උදව් කරමින් නැවක් පදවාගෙන යාමේ ශාස්ත්‍රය යම් තරමකින් හෝ මා උගෙන ගත්තේ එවකට ලුතිනන් කොමාන්ඩර් ලක්ෂ්මන් ඉලංගකෝන්ගේ කාරුණික යොමු කිරීම මතයි. ඒ මුහුදු ගමන පිටත් වෙද්දී විධායක නිලධාරියා නිවාඩු ලබා සිටියා.

 

මා එම කාර්යයන් කරන ආකාරය ගැන නිරීක්ෂණය කරමින් උපදෙස් දෙන අතර විටෙක ප්‍රධාන සුළු නිලධාරීයා හා මා කෙරෙහි විශ්වාසය තබා අපට සුක්කානම බාර දී පහළ bunk එකකට වැදී විවෙික ගන්නට යන්නට පවා ඔහු නිර්භීත වුණා. එය නිර්භිතකමක් ලෙස මා සලකන්නේ බොහෝ අණ දෙන නිලධාරීන් එසේ කිරීමට පැකිළුණ නිසයි.

 

අප බොහෝ සේ ක්‍රියාශීලී වූයේ රාත්‍රී කාලයේදීයි. දහවල කෙටි නින්දක් දමන්නට අප පුරුදු වූවා. ඇත්තෙන්ම උතුරු මුහුද සක්‍රීය වූයේ රාත්‍රි කාලයේදී. ඒ හොර බඩු වල්ලම් මෙන්ම ආයුධ ප්‍රවාහනය කරන කොටි බෝට්ටු සංචරණය කළේ රාත්‍රී කාලයේදී බැවිනුයි.

 

ත්‍රිකුණාමලය නාවික තටාකාංගණයේ සිට ගමන ආරම්භ කළ "රක්ෂක" යාත්‍රාව නිලාවෙලි, කුච්චවේලි, පුල්මුඩේ, කෝකිලායි, මුලතිව්, චුණ්ඩිකුලම් වෙරළ තීරයට ඔබ්බෙන් වූ ගැඹුරු මුහුදේ වැල්වෙටිතුරේ දෙසට යාත්‍රා කරමින් තිබුණා. එකල එකී මුහුදු තීරයේ මාළු ඇල්ලීම තහනම් කොට තිබුණ හෙයින් කිසියම් බෝට්ටුවක් මුහුදේ දක්නට ලැබීම සතුරු අනතුරක් ලෙස නිශ්චය කළ යුතු වුණා. 

 

අතුරු මුහුදට යාත්‍රා කරන විට සියලු කාලතුවක්කු සීරුවෙන් තබා තිබූ අතර රාත්‍රි කාලයේ නම් රේඩාර් යන්ත්‍රයෙන් හා Night vision binoculars මගිනුත්, දිවා කාලයේ නම් යාත්‍රාවේ ඉදිරිපස ඩෙක් එකේ රැඳුණු රැකවලෙකුගේ දුරේක්ෂයෙනුත් අවට නිරීක්ෂණය කරනු ලැබුවා.

 

එක් දහවලක වැල්වෙටිතුරේ මුහුදු සීමාව පසු කරයත්ම වෙරළේ වූ බෙහොට්ටු කිහිපයක චලනය රැකවලා නිරීක්ෂණය කොට අපට දැන්වූවා. අප වහාම ඒ අවස්ථාවේ විවේකීව පහත මාලයේ සිටි අණ දෙන නිලධාරීවරයාට ඒ බව දන්වා යැව්වා. වහාම පාලක මැදිරියට දිව ආ ඔහු දුරේක්ෂයකින් නිරීක්ෂණය කරමින් පැවසුවේ කොටි කිසියම් ප්‍රහාරයකට සූදානම් වනවා විය වුතු බවයි. ඒ සමඟම action station (ක්‍රියාක්මක වීම සඳහා සියල්ලන්ටම කරන නිවේදනය)සංඥාව නිකුත් කළා.

 

ඒ එක්කම ඒ ඒ කාලතුවක්කුව වෙත නම් කොට තිබූ සෙබළුන් ආරක්ෂිත ජැකැට්ටු (body armour) පැළඳ ගෙන ස්ථානගත වුණා. වෙරළට සමාන්තරව ඇදෙමින් තිබූ යාත්‍රාව ක්ෂණයෙන් වෙරළ දෙසට හරවන්නට අණ කළ අණ දෙන නිලධාරීවරයා සියල්ලන්ටම ප්‍රහාරය සඳහා සූදානම් වන ලෙස දැන්වූවා. මා අත වූයේ sub machine gun (SMG) එකක්. එවන් අවස්ථාවල හැම කෙනෙක්ම ආයුධ සන්නද්ධ වීම අත්‍යවශ්‍ය කරුණක් වූයේ තමන්ගේ ආරක්ෂාව සලසාගත යුතු වූ නිසයි.

අණ දෙන නිලධාරියාගේ සැකය තහවුරු කරමින් වෙරළේ සිටි කොටි ත්‍රස්තවාදීන් “රක්ෂක” යාත්‍රාව දෙසට වෙඩි තියන්නට පටන් ගත්තා. ඊට ප්‍රතිප්‍රහාර ලෙස යාත්‍රාවේ කුඩා අවියකින් ප්‍රහාරයක් දියත් වුණා. ඒ සමඟම ත්‍රස්තවාදීන් ඊට මදක් එපිටින් වූ තට්ටු ගොඩනැගිල්ලක් වෙත දිව යනු පෙනුණා. එතැන් සිට LMG (Long Machine Gun) ප්‍රහාර නිකුත් වෙන්නට පටන් ගත්තා.

 

“රක්ෂක” යාත්‍රාවේ aft deck එකේ වූ බර කාලතුවක්කු වලින් ප්‍රහාර එල්ල කිරීමට අණ නිකුත් වීමත් සමඟ එක එල්ලේ නිකුත් වූ කාලතුවක්කු උණ්ඩ වලින් පැරණි තට්ටු ගොඩනැගිල්ල දූලි වළාවන් අහසට නංවමින්  කැබලි වී බිම ඇද වැටුණා. 

 

මේ වන විට ප්‍රහාරය පිළිබඳ ගුවන් සංඥා නිකුත් වී තිබුණ හෙයින් මේ පණිවුඩය ගුවන් හමුදා ප්‍රහාරක බල ඇණිය වෙත සම්ප්‍රේෂණය වී ගුවන් හමුදා ප්‍රහාරක යානා වැල්වැටිතුරේ වෙත ළඟා වී තිබුණා. සතුරන්ට විරුද්ධ ප්‍රහාරය අවසන් කළේ ගුවන් හමුදාවයි.

“Rogger, Well done. Operation successfully completed..”  ගුවන සිසාරා හඬ නැගුණා.

 

ඉන්පසු අප තලෙයිමන්නාරම දක්වා යන ගමන ආරම්භ කළා.